c

Cum sociis Theme natoque penatibus et magnis dis parturie montes, nascetur ridiculus mus. Curabitur ullamcorper id ultricies nisi.

1-677-124-44227 184 Main Collins Street, West Victoria 8007 Mon - Sat 8.00 - 18.00, Sunday CLOSED
Follow Us

Trening, kosthold og jul

Hvordan du skal trene og spise i julen er for mange et vanskelig tema, spesielt med tanke på uønsket vektoppgang i forbindelse med høytiden. Ofte går mange gjennom julen med dårlig samvittighet fordi de spiser mer og beveger seg mindre. Mange kan også føle på at de «ødelegger» all treningen de har gjort gjennom året. Heldigvis stemmer ikke det at man ødelegger all treningen, og leser du videre får du kanskje med deg noen andre tips også.

Kosthold
Julen innebærer ofte mye god mat og næringstett mat. Mye godteri, snacks og andre søtsaker. Personlig synes jeg at man skal være mer fleksibel i julen og spise det en har lyst på. Mesteparten av tiden. Jeg mener at selv om man skal følge et kost- og treningsregime i julen så er det likevel rom for fleksibilitet. Hvor mye fleksibilitet du selv vil tillate deg er helt opp til deg selv, men julen er en slik tid der du, etter min mening, med fordel kan gi deg selv litt mer «slack» for å slappe av og spise god mat med familie og venner. Vil det da si at du gir deg selv mer fleksibilitet i hvert eneste måltid? Vel, det kommer an på. Selv liker jeg å ha en god frokost, lunsj og eventuelt et mellommåltid, før jeg blir mer fleksibel ut mot kvelden. Med dette mener jeg at måltidene mine hovedsakelig har en viss mengde protein, frukt/grønt, begrenset mengde prosesserte matvarer og en viss mengde kalorier, selv om sistnevnte ikke blir prioritert først. Når kvelden og middagen nærmer seg spiser jeg stort sett det jeg vil, og erfaringsmessig vet jeg at denne tilnærmingen til kostholdet i julen resulterer i 0-0,5kg vektoppgang hvis jeg er relativt inaktiv. Er jeg derimot litt flinkere til å bevege på meg så vil jeg vanligvis ikke legge på meg noe i løpet av julen. For det skal faktisk en del til for at du skal gå opp mye i vekt i løp av en så kort periode som julen. For at du skal gå opp 1 kg i vekt så må du få i deg 9441 kcal ekstra, i tillegg til kaloriene du allerede bruker for å holde vekten stabil (2000/2500 kcal). Dette klarer du (høyst sannsynligvis) ikke på en dag, men hvis du sklir helt ut vil dette være fullt mulig i løpet av en uke. Derfor er det lurt å spise som «normalt» tidligere på dagen, og heller skli litt ut mot kveldstid. Det skal også nevnes at det er fort gjort å legge på seg mye vekt i form av væske, spesielt i forbindelse med inntak av salt mat. Hvis etter matinntak går på vekten vil du kunne ha en relativt stor feilkilde i væskeretensjon på kroppen. Ikke tenk på dette og hold deg til vanlige vegningstrategier (på morgenen, før frokost, men etter dobesøk, ~3(+) ganger i uken og gjennomsnitt av de 3 dagene). Skulle du derimot gå opp en kilo i julen er det heller ikke noe krise, for det kan du like lett kvitte deg med etter julen med gode kostholdsvaner.

Trening
Jeg prøver også å holde meg omtrent så aktiv som jeg er til vanlig. Det vil ikke nødvendigvis si at jeg trener hver eneste dag i julen, men at jeg i alle fall har noen form for aktivitet omtrent hver dag, enten det er styrketrening eller andre aktiviteter. Julen er for min del en tid til å koble av og stresse ned. Dette er viktigere for meg i julen enn å trene 7 ganger i uken. Hvor mye du selv vil trene er opp til deg, men for å opprettholde progresjon anbefaler jeg to styrkeøkter i løpet av uken der du har et arbeidsvolum på 6-12 sett pr muskelgruppe, med en frekvens på 2 ganger pr muskelgruppe/uke. Beveg deg gjerne også litt daglig utenom dette, kom deg for eksempel ut på tur – enten til fots eller på ski.

Oppsummert
Ikke vær en idiot. Julen er ikke en unnskyldning for at du skal spise potetgull og drikke brus til frokost. Bruk heller litt sunn fornuft og spis mat som gir deg mye energi på dagtid. La deg selv heller skli litt ut hvis du ønsker ekstra kos på kveldstid. Til syvende og sist er det deg selv som styrer hva du vil og ikke vil putte i kroppen. I julen er det ofte en del ekstra godsaker og det er helt greit, for det er noe av det som gjør jul til jul. Ikke unngå det bare fordi du føler du må, men vær litt fleksibel og spis godteri, snacks og annet med moderasjon.

GOD JUL!

ADD COMMENT